Relytéjes utazás
-Keleten. A kéklő messzeségben vörösödött már a Folyó partján kigyozó akácfa erdő felett az ég alja, mikor hangos füttyentésel indul el észak felé az öreg gőzmozdony a pálya udvar fénylő sinpárain. Pirosra festett küllős kerekeit hatalmas gőzfelhő árasztja el egy pillanat alatt, még azok többször körbe pördülnek egyhelyben a simára kopott sinpár tetején, közben még szikrákat is pattogtattnak a gőzfelhőbe. Mozdony erőteljes sóhajokkal vontattni kezdi a százhatvan utasszálító vagonját .
- Nem messze a vasút állomástól hosszó vashid ivel át a kelt felé kanyarodó Folyó felett. Híd magasba emelkedik a gyorsan rohnó Folyó hullámai felett, ezért a teherszálitó halyók árbolcai sem akadnak meg a félmétertől is vastagabb híd alsó vasvázában mikor tölle száz méterre levő kikötőbe úsznak alatta át a Folyó fodros hullámin.
- Magas a híd. Ezért jó hosszan fokozatossan emelkedik a töltés is mindkét végén a hidnak melyekre a sinpárakat is építették.
- Az emelkedőn a mozdony kereki olykor megcsúsznak . Közben az első kissebb kereki közé, mindkét oldalára szerelt gőzhengerből méterre is kicsap a fáradt forró gőz sugár, mely a töltés oldalára hajlot cserjéknek zöld leveleit azzonal le is forralja. Sok volt az utas. Ezért is kapcsoltak az állomáson száz utasszálító vagont és még hatvan teherszálító vasúti kocsit a kopott fekete szinű mozdony után.
-Kérdezte is az idős ősz mozdonyvezetőt a vasútállomás főnöke indulás előtt.
-Uram! Biztos benne hogy a mozdonyja eltudja vontattni mind a százhatvan vagont Gigg várossába ezzel a rengeteg rakománnyal és az utassal?
1
-Az ősz mozdonyvezető csak bólint.
-Hát nem sokkal idősebb a mozdony mint én!
-De még sosem hagyott cserbe! Pedig már sok utatt lejártunk együtt, esőben, fagyban. Biztos lehet főnök abban hogy most is elcsattogunk Gigg várossába. Nem először teszi meg ezt néhány száz kilómétert ez az öregmozdony. –vállaszolja büszkén az idős öszhajú ember.
-Hangos csattogásal gördül fel a mozdony kerekeki a vashídon átfutó sinpárra.
-Dobj Zekk néhány lapát kőszenet a tűztérbe. Én addig csavarok el a gőzből kicsit! -kiáltja a mozdonyvezető, és közben mindkét kézzel belmarkol a tányér nagyságú szelep küllős kerekébe amit rögtön bal felé körbe is fordít kétszer.
-Nó így ni! Hídon vagyunk „öregfiú „ ! Még az kell hogy leszakítjuk magunk alatt ezt a nyavajás hidatt!-motyogja.
-Mozdony lassul. Gőzt sem fujja ki magából már oly mérgessen mit a sárkány a tüzet. És még a gőzfelhőben gördülő kereki is barátságossaban csattognak a hídon keresztül futó sinpáron mely már az égboltra kapaszkodó Nap sugaraiban csillognak. Zekk ekkor leteszi hátamögé a széndobáló lapátot, és leül szembe az ösz hajú emberrel a mozdony kabinjában, azt is a nyitott ablaknyílása elé. Kicsit helyezkedik még, és később kidugja a kocos fejét az ablakon és a híd felé pillantva megjegyzi. .
-Most futott keresztül a rámpán az utolsó teherkocsi is.
-Jó hogy szóltál Zekk! Máskép efeledtem volna elköszönni Aba városától! – ugrik fel az ősz ember a vezetőnek szánt bőrrel bélelt mozdony kabinba épített fémlábú padocskáról és rögtön jobb kezével meg is húzza kétszer egymás után a manóméter mellet, a láncon himbálódó körte alakú foggantyút ,
2
de még a megszokott füttyszó visszhangjára várt addig a mutató ujjával megkopogtatja mind a három manóméter üveg lapocskájait is .
-Igy szokta ellenőrizni hogy nem-e akadt fel a gőznyomását mérő óra mutatója. Igaz csak egyszer felejtette el ellenőrözni azt is még legénykorában. Akkor nagy baj is történt! Felakadt a manóméter mutatója! És néhány percig huszonött atmoszféra nyomást mutatott a harmadik gőz tartálya. Az volt a megengedett gőznyomás. De mivel a mutató felakadt , igy a fiatal mozdonyvezető nem vette észre hogy túlnyomás uralkodta el magát a gőz tartályba.
Egy pillanat kellet, és a tólnyomástól megrepedt, rögtön a kémény hátamögött levő harmadik hevitett gőz tartálya. Borzasztó látvány volt ez számára. Még ma is látja azt, hogyan forrázza le a tartályból kiáromló gőz sugár a vasút mellé ültetett akácfákat húszméter hosszan, ráadásul még sodorta is az agyonra főtt leveleit százával a magasba, mint ősszel a szél, a száraz leveleket.
-Ezt napot szeretnél elfeledni. De minden erőlködésére még ma sem sikerült kitörölni az emlékezetéből.
-Akkor is hajnalba indultak Gigg várossába. Elhagyták a hidat . Már a pusztán robogott a mozdony teljes gőznyomásal , mikor egy fiatal anyuka belép a mozdony kabinjába nyocéves kisfiával. Zekk vezette őket a szenes kocsi oldalára épített hídon keresztül.
-Még most is hallja az anyuka kadves hangját.
-Mozdony vezető bácsi! Ugye megengedi ennek a kisfiúnak hogy nézelődjön itt a mozdonyba?
– kérdezdezte símogatva kisfia barna göndör haját szégyenlősen a jó vágású anyuka . Az öszhajú ember akkor még legény volt. Végig futott az anyuka derekán tekintete, utánna óvatossan az ablakhoz vezette a kiváncsi fiút.
3
Rögtön mesélni is kezdte a mozdony működését, Addig az ifjú Zekk, a kisfiú anyukát saját halyére ültette
-No dobok már néhány lapáttal a tűzre! – mondta a padon helyezkadő anyukának. Néhány lapát szénből Zekk jóval többet dobott a tűztérbe. Talán a fiatal anyukának akarta meg mutatni azt, hogy, hogyan feszülnek kar izmai mikor a szén rakásba tolja a lapátot.
-Tűz lángra kapot! Erőteljesebben forralta a vizett is. Közben a gőz nyomása is egyre jobban emelkedett.
-Nézd csak fiam, ez az órák mutatja, itt mutassa hogy mekkora nyomások uralkodnak a gőz tartályokban! – épp hogy kimondta, mikor fülsüketítő sipítás nyomja el a mozdony zakatolását.
-Ja Istenem! Kirepedt az egyik gőztartály Zekk! – kiáltja mozdoynvezető , és már is az anyuka ölébe löki a kisfiút.
-Zekk ! A biztonsági szelepeket kinyitni mert felrobbanunk! – üvölti , közben ő elkapja a szelepek kereki közül az egyiket, amit gyorsan teker is jobbra.
-Gyereünk nyitogasd már őket Zekk!- kiáltozta torka szakadtából.
-A biztonsági szelepek sorra nyiltak. A mozdony kereki között a slipperfákra üvöltve csap ki a felhevült gőzsugár, mely őkölnyi köveket sodort magával, majd fekhővé alakul és pillanatok alatt teljesen el is nyeli a tízméter hosszú mozdonyt . Ez allat ifjú mozdonyvezető teljes erejével magafelé rántotta a fékező kart is, hogy a vagonok kerekinek fékező tartályába is tóduljon gőz, ezzel is elősegítve azt hogy a túlnyomás gyorsabban leessen a mozdony gőz feljesztőjében. A vonat szerelvény összes kerekei egy pillant alatt a mozdonyéval eggyüt csikorogni kezdtek a sinen . Nyolcvan métert csuszott az egész szerelvény mire végre meg tudott állni.
4